Een waterschap is een waterschap, dachten we bij Est altijd. Maar niets is minder waar. Onderling zijn er grote verschillen, een gevolg van hun lange geschiedenis en de specifieke eisen aan de waterhuishouding in ieder gebied. Dat maakt het extra interessant wanneer drie waterschappen samen één oplossing willen voor hun website, cms en intranet.

De cms-licentie liep af en de waterschappen van Rijnland, Delfland en Schieland en de Krimpenerwaard besloten gezamenlijk één cms aan te schaffen voor de website en het intranet.

3 trajecten in 1

Aangezien het drie toch echt wel heel verschillende organisaties zijn, hebben we drie verschillende interactieontwerpen gemaakt en drie verschillende functionele en grafische trajecten doorlopen. Met bijna twintig man zaten we bij Est aan tafel om voor ieder waterschap de specifieke eisen en wensen boven water te krijgen. Dit heeft geleid tot drie verschillende frontends, maar met onderlinge overeenkomsten en crossovers. En dat scheelt natuurlijk weer in de kosten.

Social intranet

Voor het intranet zijn we uitgegaan van één concept op basis van toptaken. We onderzochten waarvoor werknemers het intranet bezochten. Zo achterhaalden we de belangrijkste taken, die we bovenaan plaatsten. Het intranet is verregaand te customizen, zodat ieder waterschap het aan de eigen organisatie kan aanpassen. Leuke gadgets zijn de interne messengerfunctionaliteit en de mogelijkheid om profielen aan te maken voor commissies, expertisegebieden en dergelijke. Een social intranet, derhalve.

Resultaat

Men voelt zich als een vis in het water op het nieuwe intranet en ook de reacties op de websites voelden voor ons als een warme douche. (Dat was de laatste flauwe watermetafoor, beloofd.) Alle drie de organisaties hebben cms Plone voor zowel website als intranet, waarvoor het non-conformistische bureau met de nog minder conformistische naam Goldmund, Wyldebeast & Wunderliebe tekende.

Bekijk volgende case

Hogeschool Leiden

Werving van communicatiemeisjes en informatica-jongens

bekijk case
Volgende