Hogeschool Leiden wilde een nieuwe website. Het belangrijkste doel: werven van studenten. Zo gezegd, zo gedaan. Totdat je bedenkt hoe complex zo’n organisatie is, hoeveel informatie er op de site moet en hoeveel verschillende doelgroepen er zijn. Gelukkig staan we stevig in onze klompen.

Toptaken niet altijd top

Dit project startte met een pitch voor een website op basis van toptaken. In de loop van het traject bleek dat deze aanpak toch niet de meest geschikte manier was om de informatie te structureren. Dit heeft vooral te maken met de complexiteit van een grote hogeschool, de verschillende doelgroepen en de enorme hoeveelheid informatie die de website moet ontsluiten.

Paul Boag

We kozen daarom voor de principes van Paul Boag, die bijvoorbeeld GOV.UK vormgaf, de homepage van de Britse overheid. Zijn uitgangspunt is om ieder, maar dan ook echt elk aspect van een organisatie bereikbaar te maken met behulp van getrapte lijsten. Of je nu een paspoort wilt aanvragen of een lokale support group voor kinderen en jongeren zoekt: je kunt er vanaf de homepage rechtstreeks naartoe klikken. En wel zo dat het overzichtelijk blijft.

Studiekeuzetool

Door gebruik te maken van getrapte lijsten konden we die grote hoeveelheid informatie overzichtelijk aanbieden voor alle doelgroepen. En dat zijn er nogal wat: studenten, aankomend studenten, ouders, docenten, onderzoekers, alumni, stakeholders en aankomend docenten. Aangezien het werven van nieuwe studenten een hoofdtaak is van de website, bevat de homepage een studiekeuzetool met handige filters op interessegebied en onderwijsvorm.

Lectoraten

De verschillende kennisgebieden van het onderwijs en onderzoek van Hogeschool Leiden zijn ondergebracht in zogenaamde lectoraten. Voor lectoraten is het van belang dat zij zelfstandig naar buiten kunnen treden als vertegenwoordigers van hun vakgebied. Hun homepages worden ook veelvuldig rechtstreeks bezocht. De ontwerpuitdaging: hoe deze wens voor zelfstandigheid en een eigen uitstraling te koppelen aan een overkoepelende website met een strak doorgevoerd design?

Website in een website

Ook hier bood de methodiek van de getrapte lijsten uitkomst. Ieder lectoraat beschikt over een ‘website in website’ die heel goed los te benaderen is, maar tegelijk onderdeel vormt van het grotere geheel. De getrapte lijsten zorgen dat je eenvoudig naar een ‘lectoraatsite’ navigeert, maar zijn daar niet zichtbaar. Bovendien biedt iedere pagina van een lectoraatsite ruimte aan een groot beeld en creëert zo de mogelijkheid van een duidelijk eigen uitstraling.

Schoolfrikken

We zouden het bijna vergeten: voor de vormgeving ontwikkelden we een hippe online flat-design variant van de huisstijl. Wij verzorgden concept en design, de backend is Hippo CMS die door de mensen van Hogeschool Leiden en verschillende externe partners werd neergezet. Toen alles live stond, zijn we er als onvervalste schoolfrikken met een stofkammetje doorheen gegaan om alle pixels recht te zetten.

Bekijk volgende case

Gemeente Oegstgeest

Hoop, geloof, liefde en toptaken

bekijk case
Volgende