De nieuwe website van de gemeente Oegstgeest stelde ons voor een uitdaging. Enerzijds moeten burgers met zo min mogelijk klikken de juiste informatie kunnen vinden. Anderzijds wil je ook laten zien dat Oegstgeest een karakteristieke gemeente is. Saai maar degelijk vs. gevoel en beleving. Hoe combineer je die twee?

Toptaken

We kunnen ons allemaal nog wel herinneren dat het vroeger niet altijd even makkelijk was om informatie te vinden op de website van een gemeente. Enter de toptaken. Het idee: onderzoek waarvoor bezoekers naar de website komen. Zo achterhaal je de belangrijkste taken van de site. Die taken plaats je pontificaal op de homepage: de toptaken.

De statistieken van de vorige website gaven een aardig idee waar de bezoekers voor kwamen. Natuurlijk hebben we ook grondig gespiekt bij gemeentelijke websites die al met toptaken werkten, zoals Vught, Tilburg en Langsingerland. Zo formuleerden we de toptaken voor Oegstgeest. De belangrijkste:

  • Afspraak maken
  • Rijbewijs, Paspoort of ID-kaart
  • Verhuizing doorgeven
  • Een melding doen
  • Afvalinformatie

Interactieontwerp

Op basis hiervan maakten we het interactieontwerp. Dat is een wireframemodel, een prototype dat al een aardig beeld geeft van de structuur van de website. Je kunt erdoorheen klikken en zien welke informatie waar komt. Een groot voordeel van het interactieontwerp is dat je, nog voordat je begint met bouwen, de toekomstige gebruikers om feedback kunt vragen.

Usabilitytest

Het gebruikersonderzoek bevestigde onze aannames, met één interessante uitzondering: de toptaak ‘afspraak maken’. Geen van de proefpersonen maakte er gebruik van. Men koos eerst een specifieke optie, bijvoorbeeld ‘paspoort aanvragen’, ‘trouwen’ of ‘geboorteaangifte’. Pas daarna maakte men een afspraak. Oftewel, dit bleek helemaal geen toptaak te zijn, dus die hebben we geschrapt.

Warm gevoel

De gemeente wilde graag dat de website een warm ‘dit is ons dorp’-gevoel zou oproepen. Ons dilemma: hoe combineer je dat met de überzakelijke form follows function toptakenmethodiek? We hebben daarom een fotograaf op pad gestuurd voor sprekend beeldmateriaal. De homepage bevat zelfs videobeeld, korte shots van karakteristieke plekken in Oegstgeest of een koffiejuffrouw die de raadzaal in- en weer uitloopt.

Semi-flat design

De huisstijl van Oegstgeest, en dan met name het wapen in expressief rood, groen en geel, vormde de verdere inspiratie voor het beeldconcept van de website. Omdat het kleurgebruik anders te heftig werd, hebben we de kleuren voor de knoppen, vlakken en balkjes een tikkeltje afgevlakt. Het design is flat met hier en daar een semi-flat element, zoals een schaduw onder een knop. Royaal gebruik van witruimte zorgt ten slotte voor een rustige schermopbouw.

Resultaat

De sfeervolle foto’s en video’s zijn de beeldbepalende elementen op de website, maar zonder de toptaken te verdringen. Het resultaat is een toptakensite met een uitstraling waar Oegstgeestenaren hun woonplaats zonder meer in zullen herkennen.

Man en paard

Wij zorgden voor het interactieontwerp, de artdirection en het grafisch ontwerp. Gemeente Oegstgeest analyseerde de websitestatistieken, formuleerde de toptaken en voerde het gebruikersonderzoek uit. J2TV deed de video en Buro JP verzorgde de fotografie. alterNET bouwde de frontend en TYPO3 backend.

Bekijk volgende case

Team Intro

“Ober, er zit zand op mijn tosti.”

bekijk case
Volgende